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Installation view: Never Never Landscape, curated by Kirsty Bell
c/o – Atle Gerhardsen, Sept 10–Oct 16, 2004



Installation view: Never Never Landscape, curated by Kirsty Bell
c/o – Atle Gerhardsen, Sept 10–Oct 16, 2004



Installation view: Never Never Landscape, curated by Kirsty Bell
c/o – Atle Gerhardsen, Sept 10–Oct 16, 2004




NEVER NEVER LANDSCAPE

curated by Kirsty Bell

Edgar Bryan, Roe Ethridge, Dara Friedman, Mark Handforth, Tony Just, Aleksandra Mir,
Rivane Neuenschwander, Laura Owens, Kirsten Pieroth,
Jack Pierson, Klaus Weber

Opening reception: Sept 10. 2004, 18.00
Duration: Sept 10–Oct 23. 2004

‘Before it can ever be a repose for the senses, the landscape is the work of the mind. Its scenery is built up as much from strata of memory as from layers of rock.’ Simon SchamaLandscape is a mental territory whose boundaries are hard to determine. It may be populated with the familiar, but the logic of the everyday is abandoned. Gravity gives up; topographical facts are embroidered with hand-crafted fancy; real journeys are undertaken by fictional characters; falling leaves are loaded with anxious metaphorical meaning.

Minutely observed natural phenomena or details of an urban backdrop shed their banality and point instead to fantasies and fairytales, becoming ciphers for a distant hazy paradise or illusive dream. A moment is recaptured in highly-charged pastel colors; a pastoral scene presented in a floating bubble; a hallucinatory hinterland exists only in the sound of falling water.

In the works assembled here by artists from New York, Berlin, Los Angeles, Miami and Belo Horizonte, the idea of landscape is often addressed obliquely. A politically neutral zone, it reads more as a sign of escapism than a striving for documentary realism. Landscape is, perhaps, not only the work of the mind, but also a state of mind.

 


NEVER NEVER LANDSCAPE
kuratiert von Kirsty Bell

Edgar Bryan, Roe Ethridge, Dara Friedman, Mark Handforth, Tony Just,
Aleksandra Mir, Rivane Neuenschwander, Laura Owens, Kirsten Pieroth,
Jack Pierson, Klaus Weber

Eröffnung: 10. September 2004, 18 Uhr
Ausstellungsdauer: 10. September – 23. Oktober 2004

‘Bevor Landschaft eine Erholung für die Sinne sein kann, ist sie ein Werk des Verstandes. Ihre Erscheinung setzt sich aus ebenso vielen Schichten von Erinnerten wie aus echten Gesteinsschichten zusammen.’ Simon SchamaLandschaft ist ein Produkt der Vorstellung, deren Grenze schwer zu ermitteln ist. Sie mag bestückt sein mit Bekanntem und verlässt doch immer wieder die Logik des Alltäglichen.

Aufhebung der Schwerkraft; topographische Fakten mutieren zu handgemachter Fantasie;
reale Reisen, unternommen von fiktiven Charakteren; fallende Blätter, beladen mit banger metaphorischer Bedeutung.
Minutiös untersuchte Phänomene der Natur und Details aus urbanen Zusammenhängen verlieren ihre Banalität und schlagen eine Brücke zu Fantasie und Märchen. Sie werden Chiffren für ein entferntes, verschwommenes Paradies oder einen trügerischen Traum. Ein Moment, eingefangen in satten Pastellfarben; eine ländliche Szene, gespiegelt in einer schwebenden Seifenblase; eine halluzinierte Landschaft, existent lediglich im Geräusch fallenden Wassers.

In den hier zusammengestellten Arbeiten von Künstlern aus New York, Berlin, Los Angeles, Miami und Belo Horizonte wird die Idee von Landschaft oft nur indirekt angesprochen. Eine politisch neutrale Zone, die sich mehr als Ausdruck Wirklichkeitsflucht denn im Streben nach abbildendem Realismus lesen lässt. Landschaft: nicht einfach nur ein Werk der Sinne, vielmehr ein Geisteszustand.